Identita
Identita je podle Erika Eriksona dovršením adolescentního vývoje osobnosti. Její naplnění je charakterizováno schopností věrnosti svému poslání, lidem a hodnotám.
V praxi se setkáváme právě v tomto období u mladých lidí, s kladením si otázek:
Kdo jsem?
Kým jsem?
Proč tu na světě jsem?
Má můj život smysl?
S tím souvisí otázky po vlastní jedinečnosti, originalitě. S odpovědí na otázky souvisí potřeba poznání sebe, stránek pozitivních i negativních, jejich akceptace, ale také rozvoj sebeúcty a posílení naděje směrem k životu.
Vnímáme-li člověka jako bytost bio-psycho-socio-spirituální, hledání odpovědi mladého člověka a doplnění sebepoznání i v pozdější dospělé fázi se rovněž odráží v každé rovině osobnosti. Přijetí své pohlavní (sexuální) identity se vztahuje k mému tělu, ale také k sociálnímu okolí. Temperamentová charakteristika, intelekt a obdobně k rovině psychiky, potřeba potvrzení sociální skupinou a otázky, jak jsem vnímán, posilují oblast sociální a otázky po smyslu života a jeho naplnění se dotýkají často až sebe-transcendence oblasti spirituální. Je nutné nezanedbávat žádnou z těchto rovin. Každá z nich i všechny společně se mohou odrážet v krizi identity v různých etapách života.
Přednášky, které byly prezentovány na konferenci v Brně v roce 2024, naleznete v jednotlivých záložkách níže, a to dle pohledu, z jakého se identity dotýkaly.
- Biologický pohled
- Psychologický pohled
- Identita z pohledu charakteru a spirituality
- Sociálno-pedagogický pohled
Svědectví p. Blacka a p. Novitchiho, která byla na konferenci v Brně v roce 2024, naleznete v záložce Krize identity.